Business Data Management (BDaM)

data insights & decision making

De opdracht

_________
Achtergrond

Pokémons zijn er in alle soorten en maten. Deze wezens leven in het wild of onder de mensen. De meeste Pokémon kunnen niet praten, behalve wanneer ze hun naam willen zeggen. Er zijn op dit moment meer dan 700 verschillende Pokémons bekend. 

Pokémon worden grootgebracht en aangestuurd door hun eigenaren (die ‘Trainers’ worden genoemd). In de loop van hun avonturen groeien Pokémons en doen ze ervaring op. Af en toe evolueren ze zelfs om sterker te worden. 

Er zijn meer dan tien verschillende Pokémon-types, waaronder Fire, Psychic en Dragon Pokémon. Ieder Pokémon-type heeft sterke en zwakke punten vergeleken met andere soorten Pokémons. Een Fire Pokémon is bijvoorbeeld sterk tegen een Grass Pokémon, maar delft al snel het onderspit tegen een Water Pokémon. Vanwege deze verschillen is het erg belangrijk om strategisch na te denken, een goed team samen te stellen en de juiste Pokémons te gebruiken tijdens een gevecht (battle). 

In de meeste games kruipt de speler in de huid van een jonge Trainer die op reis gaat om Pokémons te vangen en te trainen. Onderweg nemen spelers het op tegen de Pokémons van andere Trainers om kampioen van de Pokémon League te worden. Daarnaast is het de bedoeling om de talloze Pokémons die in de gamewereld wonen, te vangen en te catalogiseren.  

_________
“Meten is weten”

Gotta analyze ‘em all! Pokémon BDaM draait om het analyseren van alle Pokémons. De Gym die de meeste Pokémons vangt en battles wint van andere Gyms wint de BDaM League. Pokémons kan je vinden op de virtuele kaart van de Carrefour-verdiepingen van de opleiding Informatica. Om de battles te winnen moet je de Gyms en hun gevangen Pokémons goed analyseren. 

Om te kunnen zien waar jij en de Pokémons zich bevinden zal je eerst met je team eerst een internal positioning system (IPS) moeten opzetten met behulp van het FIND3 framework.  

Met behulp van dit systeem kan je vervolgens Pokémons zoeken en vangen. Je kan Battles aangaan met andere Gyms. Elke Battle die je wint levert punten op voor je eigen Gym. 

Alle acties die jij en de andere trainers doen, leveren data op in onze game. Je analyseert deze data en maakt deze inzichtelijk in een dashboard. Wat waren de meest succesvolle Pokémons, welke Gym had de meeste Pokémons gevangen?  

_________
Leerdoelen

De challenge doen we niet alleen omdat het heel erg leuk is. We willen ook graag dat jullie er iets van leren. Naast de leerdoelen die voor alle challenges gelden, hebben we leerdoelen specifiek voor deze challenge beschreven. 

  • Data uit de verschillende bronnen in een database plaatsen; 
  • Programmeren (in Python); 
  • Data analyseren; 
  • Besluiten nemen op basis van data; 
  • Voorspellingen doen en inschattingen maken; 
  • Data visualiseren middels een dynamisch dashboard (software is eigen keuze); 
  • Een onderbouwde conclusie trekken; 
  • Een 3 minuten durende presentatie (film) maken over de challengeweek die bij de oplevering wordt getoond. In deze presentatie worden zowel het proces als het resultaat getoond! 
  • De opdracht wordt in groepjes (samengesteld door de SLB-docent) uitgevoerd 
  • Actieve participatie is een MUST (maximaal 1 waarschuwing) 

_________
Opdracht/Eindeisen

De volgende eindeisen zijn opgesteld voor deze challenge: 

Deel A: Inrichten van de FIND3 omgeving en data verzamelen met de devices 

Deel B: Zoeken en vangen van de Pokemons 

Deel C: Analyseren van alle Gyms en deelnemen aan de battles 

Deel D: Analyseren en visualiseren van de Pokemon-data en uitbrengen advies